Saturday, 10 November 2012

Teaching Biodiversity

Posted by Unknown On 18:12

KESAN PENGGUNAAN GRAFIK MAKLUMAT DAN TEKS MAKLUMAT BAGI TOPIK BIODIVERSITI TERHADAP PENCAPAIAN PELAJAR
DI KOLEJ MATRIKULASI PERAK


Noor Hayati Saleh

ABSTRAK

Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan grafik maklumat dan teks maklumat bagi topik Biodiversiti terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi Perak. Responden terdiri daripada 140 orang pelajar jurusan Sains Hayat Semester II sesi 2008/2009, dari dua kumpulan kuliah yang berbeza di Kolej Matrikulasi Perak tetapi mempunyai aras pengetahuan yang sama berdasarkan min markah ujian pra yang dilaksanakan. Kumpulan kuliah (1) yang terdiri daripada 70 orang pelajar diajar menggunakan teks maklumat dan dijadikan sebagai kumpulan kawalan. Manakala kumpulan kuliah (2) yang juga mempunyai seramai 70 orang pelajar dijadikan sebagai kumpulan rawatan dan diajar menggunakan grafik maklumat. Instrument intervensi yang digunakan ialah 2 set nota kuliah  bagi topik Biodiversiti yang mempunyai rekabentuk berbeza mengikut intervensi kumpulan yang telah ditetapkan. Manakala instrument penilaian yang digunakan dalam kajian ini ialah satu set soalan pra dan satu set soalan pos. Data yang dikumpul dianalisis secara statistik deskriptif (min markah) dan statistik inferensi (ujian-t) .Analisis min markah ujian pos bagi kedua-dua kumpulan menunjukkan min markah kumpulan rawatan yang diajar menggunakan grafik maklumat lebih tinggi berbanding min markah ujian pos bagi kumpulan kawalan yang diajar menggunakan teks maklumat. Nilai ujian-t menunjukkan terdapat perbezaan signifikan min markah antara kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Ini menunjukkan pengajaran dan pembelajaran menggunakan grafik maklumat bagi topik Biodiversiti dapat meningkatkan pencapaian pelajar Sains Hayat di Kolej Matrikulasi Perak.


0 comments:

Post a Comment